Co to znaczy, że śniadanie jest zdrowe?

Zjeść można cokolwiek, ale nie jest to prawidłowe działanie. Wkrótce odczuje się negatywne tego konsekwencje. Szybko pojawi się głód, zabraknie energii do pracy. Stałe zaniedbywanie śniadań może osłabić odporność. Śniadanie musi być zdrowe, czyli służyć zdrowiu.

Śniadanie, by mieć energię do pracy

Na to, czy posiłek jest zdrowy, składają się różne kwestie. Zastanawiając się, co tu by zjeść na śniadanie, trzeba pamiętać o nich wszystkich. Ważne jest, by jedzenie było:

  • pożywne,
  • wartościowe,
  • dopasowane do zdrowia,
  • dopasowane do pogody.

To właśnie zaniedbanie zjedzenia czegoś pożywnego sprawia, że szybko pojawia się głód. Nie mogąc doczekać się kolejnego posiłku, sięga się po różne niezdrowe rzeczy. Zdrowe śniadanie to kilka kromek chleba z masłem i czymś na to. To tradycyjne kanapki. Szybkie w przygotowaniu i pozwalające się najeść. Węglowodany są ważne, więc jeśli nie pieczywo, to można zjeść płatki zbożowe z dodatkami.

Wartościowe produkty na pierwszy posiłek

Produkty, które wybierze się na śniadanie, muszą zawierać wiele wartościowych składników. Posiłek ten musi tworzyć zdrowa żywność, a nie tylko taka, która jest pożywna. Potrzebne są białka, tłuszcze, węglowodany, błonnik, szereg witamin i składników mineralnych. Jeśli śniadanie jest bogate w rzeczy wartościowe, to sprzyja to odporności i dobremu zdrowiu. Jedząc zdrowe śniadania, dba się też o kondycję intelektualną i dobre samopoczucie. Jeśli chleb, to warto wybrać ciemny. Na wierzchu kanapki powinny pojawić się warzywa.

Jeść to, na co pozwala organizm

Nie wszystko można zjeść, choćby nawet było najzdrowsze. Niektóre choroby oraz nietolerancje pokarmowe wymagają, by pewne rzeczy wykluczyć. Ktoś z nietolerancją glutenu wybierze wafle gryczane albo pieczywo bezglutenowe zamiast tradycyjnego. Nawet jeśli problemy nie są poważne i w miarę bezkarnie można by coś zjeść, to lepiej nie osłabiać organizmu.

Zdrowe śniadanie a pogoda


Pewne znaczenie ma i pogoda. Jeśli jest zimno, warto zjeść rano coś rozgrzewającego. Rozgrzewają rzeczy ciepłe oraz przyprawy typu papryka, pieprz. Tego wymaga szczególnie okres zimowy. Kanapkę warto posypać pieprzem. Jeśli popija się jedzenie, to trzeba wybrać coś ciepłego. Okres jesienny sprzyja zachorowaniom na grypę. Pogoda jest zmienna. Bywa ponuro, dżdżyście, wietrznie. Warto wtedy poranne posiłki wzbogacać o to, co mocno wzmocni odporność. Zdrowe śniadanie można uzupełnić szklanką wyciśniętego soku (https://www.bee.pl/t/zdrowe-sniadanie). Na kanapki kładzie się plasterki ogórka kwaszonego.

Dobre śniadanie zapewnia dużo energii, uczucie sytości i pozytywnie wpływa na umysł. Jedząc rzeczy wartościowe, dba się o zdrowie. Warto urozmaicać ten posiłek, by mieć z jedzenia maksimum przyjemności.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com

Jak przygotować zdrowe śniadanie?

Odżywcze śniadanie roślinne

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, gdyż daje mnóstwo cennej energii. Ważne jest to, aby zjadać tylko wartościowe posiłki, na bazie roślin doskonale ze sobą połączonych. Ludzie bardzo lubią zupy mleczne z płatkami czy musli, natomiast nie wszyscy mogą pić mleko krowie. Jego zamiennikiem są mleka roślinne, takie jak ryżowe, migdałowe czy sojowe, a do nich pasują różne rodzaje płatków takich jak owsiane, kukurydziane, suszone owoce, bakalie, a także wiórki kokosowe. Tak pożywne śniadanie zapewni mnóstwo wartości odżywczych, witamin, minerałów, a także energii. W okresie zimowym jest to bardzo ważne, ponieważ temperatury powietrza są niskie, a organizm potrzebuje większej dawki składników odżywczych. Innym zdrowym śniadaniem może być sałatka owocowa, warzywna, pieczone warzywa z ciemnym pieczywem, czy też dobra jajecznica. Składniki powinny być roślinne, jak najbardziej wegańskie i ekologiczne, z upraw posiadających certyfikaty. Odżywcze kanapki także są dobre na zdrowe śniadanie, ponieważ zawierają to, co najcenniejsze. Przez cały rok są dostępne kalafiory, brokuły, papryka, cebula, które można jadać w różnej postaci, czy to surowej czy pieczonej. Kanapki posmarować można masłem roślinnym, kokosowym czy polać odrobiną oliwy z oliwek.

Zdrowe śniadanie dla całej rodziny

Rodzina powinna dawać przykład dzieciom, dlatego śniadanie jako wspólny posiłek to dobre rozwiązanie. Dzięki temu dzieci mogą się uczyć, które jedzenie jest wartościowe, a co za tym idzie, zdrowotne. Zakupy warto robić w sklepach ekologicznych, ponieważ są tam bardzo wartościowe produkty na śniadanie. Dzieciom można robić pyszne jaglanki, z owocami, czy bakaliami, a także odżywcze roślinne zupy. Od czasu do czasu mogą być to mieszanki różnych warzyw, owoców, z dodatkiem dobrej jakości jogurtu naturalnego, czy też kefiru. Bardzo dobre śniadania dla całej rodziny są na bazie pieczonych warzyw, które można także zabrać ze sobą do pracy. Doskonale nadają się do tego brokuły, papryka, kalafior, marchew, seler, ale również jarmuż, czy bataty. Wiele osób lubi zjeść na śniadanie zupy warzywne kremowe, z grzankami, które również mogą być zrobione z pełnego zboża, takiego jak żyto, orkisz czy jęczmień. Domowe wypieki śniadaniowe również będą odżywcze, ponieważ samemu można ustalić, jakie składniki użyć. Drożdżówki z bakaliami, śliwkami, bułeczki, rogaliki z pełnego ciemnego zboża, a nawet domowej roboty chleb, będą na pewno bardziej wartościowe niż gotowy kupiony w sklepie. Warto również zwracać uwagę na to, gdzie kupuje się jajka, ponieważ z chowu ekologicznego są najlepsze.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

“Śniadanie, czyli dobry początek dnia”

Nie od dziś wiadomo, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Jego wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu oraz samopoczucie w ciągu dnia jest bardzo duże, a wielu z nas nie zdaje sobie z tego sprawy. Codzienny pośpiech, brak czasu czy mówienie zjem coś na mieście jest częstym powodem tego, że zaczynamy nasz nowy dzień nie wartościowym posiłkiem a batonem, czy drożdżówka zjedzoną na szybko.

Brak śniadania – konsekwencje dla naszego organizmu

W ciągu dnia powinnyśmy spożywać 5 posiłków dziennie. Po przerwie nocnej nasz organizm potrzebuje uzupełnienia poziomu glukozy. Jeśli jest on za niski nasze, samopoczucie nie należy do najlepszych. Skutkami rezygnacji ze śniadania może być:

  • brak energii,
  • nadwaga,
  • szybsze odczuwanie głodu.

Co jemy?

Jak wyglądają nasze poranne posiłki, o ile z niego świadomie nie zrezygnujemy? Wiele osób przykłada do niego dużo uwagi, z kolei inni już mniej. O tyle ile ważne jest, by śniadanie stało się naszym nawykiem, tak samo ważne jest to, co w trakcie tego posiłku zjemy.

Niestety, bardzo często rano jemy w pośpiechu i nie mamy czasu na to, by przygotować pełnowartościowe jedzenie. Kanapka z białego pieczywa, posmarowana margaryną z plasterkiem sera bądź szynki, przygotowywana na szybko jest tego najlepszym przykładem.

Zdrowe śniadanie to podstawa

Poranny posiłek daje nam energię na cały dzień. Musi być on lekki, a zarazem bogaty w składniki odżywcze:

  • 60% węglowodanów,
  • 30% białek,
  • 10% tłuszczów.

Powinien dostarczyć 25-30% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Nie jest trudno rozpocząć dzień od zdrowego śniadania. Węglowodany-to one podnoszą poziom glukozy we krwi. Znajdują się między innymi w miodzie. Wybierajmy produkty jak najmniej przetworzone m.in.:

  • chleb razowy na zakwasie zamiast białego pieczywa,
  • naturalne płatki owsiane zamiast płatków kukurydzianych.

Tłuszcze są nierozerwalną częścią zdrowego śniadania. Jest to najbardziej kaloryczny składnik diety – 1 g dostarcza aż 9 kcl. Jeśli nie mamy problemu z naszym zdrowiem, warto od czasu do czasu sięgnąć po naturalne masło, które dostarczy nam witaminę A i D, lecz oliwa z oliwek lub olej lniany jest jego smaczną alternatywą.

Białko zawiera m.in. mięso, ryby, sery, twaróg oraz jaja, które w wysokim stopniu wzbogacają nasze śniadanie. Warto zrezygnować z serów topionych, gdyż zawierają one w sobie więcej tłuszczu niż potrzebnego nam białka. Twaróg można połączyć z jajkiem oraz rybami, dzięki czemu uzyska się pyszną pastę, jako dodatek na kanapki. Jaja wzbogacą nasze śniadanie o wapń, witaminę D, żelazo i magnez a ryby są źródłem dobroczynnych tłuszczów omega-3. Jako mięso do kanapek można wykorzystać chude wędliny drobiowe lub cielęce.

Wielu z nas podczas śniadania bardzo często sięga po płatki śniadaniowe z mlekiem, które uznaje się za doskonały wybór. Problem w tym, że wybierając gotowe słodkie płatki, pochłaniamy ogromne ilości cukru. Musli z dodatkiem orzechów lub owoców jest kaloryczne, ale zarazem i bardziej odżywcze.

Nie zapominajmy o warzywach, które są pełne witamin i minerałów. Zwykłą poranną kanapkę można zamienić w pełnowartościowy posiłek poprzez pomidor, który wzbogaci ją o witaminę C i likopen, który jest potrzebny w walce z procesami starzenia się oraz poprawie odporności.

Zadbajmy o to, by nasz organizm był odpowiednio przygotowany na cały dzień wrażeń oraz wyzwań, którym musimy stawić czoło. Wstań 10 minut szybciej, aby móc przygotować zdrowe śniadanie (https://www.bee.pl/t/zdrowe-sniadanie), które nie tylko przyczyni się do wzrostu wartości odżywczych w organizmie, ale również doda nam energii oraz zagwarantuje pozytywne nastawienie.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com